3 manieren om meer mindful te zijn als sporter

14 juli 2016
Posted in Blog
14 juli 2016 Roxanna van Erp

De afgelopen decennia is het aantal onderzoeken naar de effecten van mindfulness exponentieel gegroeid. Ook kan je geen lifestylemagazine openslaan of de stilteretraites en meditatiecursussen vliegen je om de oren. Wat betekent dat het nu eigenlijk ‘mindful’ zijn?

Volgens Jon Kabat-Zinn, grondlegger van de Mindfulness Based Stress Reduction training, betekent mindful zijn dat je in staat bent om met gerichte aandacht in dit moment te zijn zonder oordeel, maar juist met een open en nieuwsgierige houding. Kortom: eten als eet, lopen als loopt en dus niet denken aan het eten van vanavond terwijl je aan het lopen bent. Op het eerste gezicht lijkt het heel simpel, maar probeer het maar eens en je zult merken dat je aandacht voortdurend een loopje met je neemt.

Maar er is hoop! Je hebt namelijk een keuze waar je besluit om met je aandacht te zijn. En je kunt het trainen zoals je ook je spieren in je lijf kan trainen. Dit vraagt net zoals bij andersoortige training wel doorzettingsvermogen en motivatie. Waarom? Bijvoorbeeld omdat je alles uit jezelf wilt halen als sporter en misschien net op zoek bent naar die extra procenten verdieping en verbetering richting bijvoorbeeld je Olympische droom!

Wat gebeurt er als je mindfulness beoefent? Het creëert ruimte en dus de bijhorende rust. Hierdoor kan je beter je prestaties en delen daarvan observeren. Zonder gedwarsboomd te worden door heftige emoties of afleidende gedachten. Hoe lees je hieronder.

Schermafbeelding 2016-07-14 om 09.54.59

  1. AANDACHT VOOR DE ADEMHALING

Het grootste gedeelte van ons leven brengen we door zonder al te veel aandacht te schenken aan onze ademhaling. En dat terwijl we zo’n 20.000 keer per dag in- en uitademen. Ademen is een overlevingsmechanisme. Zolang je leeft adem je. En daar hoef je niets bijzonders voor te doen. Met aandacht ademen kan in sommige gevallen ook behulpzaam zijn. Bijvoorbeeld ter ontspanning of als je de controle kwijt dreigt te raken.

Door met je aandacht bij je adem te zijn en te observeren hoe deze nu is, zonder deze te bestempelen als probleem omdat deze nu toevallig even heel snel gaat, kan je merken hoe de ademhalingscyclus verandert en hoe de ademhaling naarmate rustiger wordt. Daarnaast brengt de ademhaling je ook weer terug in het huidige moment. Handig als je net op het punt staat een beslissing te nemen in welke hoek je de bal wilt plaatsen!

  1. INCHECKEN IN HET LICHAAM

Als ik je zou vragen om op dit moment met je aandacht naar je rechterbeen te gaan en op te merken wat de houding van je been is en welke sensaties je tegenkomt, dan zal dit je waarschijnlijk lukken zonder verder een blik op je been te werpen. Ondanks dat we veel tijd in ons hoofd doorbrengen, zijn we heel goed in staat om in ons lichaam aanwezig te zijn. Regelmatig inchecken in je lijf kan je interessante informatie opleveren. Over hoe het nu met je is bijvoorbeeld. De uitdaging zit ‘m vooral in wat te doen met de verkregen informatie.

Als mindful atleet leer je om met een open en nieuwsgierige houding naar je lichaam te luisteren en van daaruit bewust te reageren. Neem als voorbeeld Dafne Schippers, die tijdens het afgelopen EK op het laatste moment besluit om niet deel te nemen aan de series van de estafette 4x100m, omdat ze een irritatie in haar hamstring voelt. Zij kan deze beslissing alleen maar nemen door in haar lijf aanwezig te zijn en te reageren op wat haar lijf op dat moment van haar vraagt. Een dapper en wijs besluit! Natuurlijk weten we niet, wat er was gebeurt als ze het signaal van haar lijf had genegeerd. Maar het is aannemelijk dat in het minst erge geval de irritatie niet zomaar zou zijn verdwenen.

  1. WEES NIEUWSGIERIG NAAR JE PRESTATIE

De meeste mentaal-ondertrainde atleten reageren gefrustreerd en boos na het maken van een fout. Vervolgens betrekken ze de fout vaak op zichzelf. “Ik kan er niets van! Fouten maken is slecht, dus ik zal ook wel slecht zijn…” Of op de omgeving: “de ander passte de bal niet goed,” of “het is de schuld van de scheidsrechter.”

De benadering van een mindful atleet is hierin onderscheidend. De atleet benadert zijn of haar fouten met nieuwsgierigheid en ziet iedere fout als een kans om te leren. Fouten zorgen ervoor dat je elke keer weer een kleine stap kunt maken in je ontwikkeling. Door bij jezelf te onderzoeken wat er gebeurde tijdens de fout en hier in stilte op te reflecteren groei je als atleet. Ook als de emotie overheerst is het erg waardevol dit op te merken. Oordelend reageren op je fouten, zal deze groei in de weg staan. Je emoties blokkeren dan namelijk de weg.

Dus voordat je de volgende keer het veld opstapt, stel je open om nieuwsgierig te zijn en te leren van je prestaties. Hier pluk jij de vruchten van!

Academie voor Mindfulness in Sport

We nodigen je uit om contact met ons op te nemen voor meer informatie over wat we voor jou of jouw organisatie kunnen betekenen.