26 mei 2016 Roxanna van Erp

It all starts in the mind

Wanneer we het over mindfulness en sport hebben, dan volgt vaak in één adem de naam van Phil, Zen Master, Jackson. Als enige coach in de geschiedenis van de NBA wist Jackson elf titels te bemachtigen. Sterspelers Michael Jordan en Kobe Bryant maakten onder andere onderdeel uit van deze ‘winning teams’. Wat niet veel mensen weten is dat Jackson bijgestaan werd door mindfulness trainer, George Mumford. Hij deelde zijn ervaringen in zijn boek, ‘The Mindful Athlete’.

Self-consciousness is when you’re focused on how you’re doing instead of what you’re doing. We have to learn how to push and challenge ourselves, but not in an insensitive way. Honing your performance really comes down to being comfortable with being uncomfortable.

– George Mumford

Schermafbeelding 2016-05-24 om 21.31.00

Aan de hand van de vijf superpowers beschrijft Mumford hoe je als sporter èn als mens tot een zuivere prestatie kan komen:


1
MINDFULNESS

Optimaal presteren begint met de juiste ‘state of mind’. Hoe goed je presteert, hangt af van wat zich tussen je oren afspeelt. Ben je er met je hoofd bij?! …. Door het regelmatig beoefenen van mindfulness zijn we beter in staat om in het moment te zijn en keuzes te maken vanuit bewustzijn in plaats van op de automatische piloot.

2. CONCENTRATIE 

Om het concentratievermogen te trainen gebruiken we de adem. Met bewuste aandacht ademen zorgt voor lichamelijke en geestelijke ontspanning, het vermindert stress en zorgt ervoor dat er ruimte ontstaat om niet op iedere gedachte, emotie of prikkel te hoeven reageren. Hoe we dit trainen? Simpelweg door het observeren van de ademhaling. En iedere keer dat de aandacht afdwaalt, het weer vriendelijk terug te brengen naar het observeren van de ademhaling.

3. INZICHT

De meeste sporters onderscheiden zich door hun talent en skills. Alleen zien ze dit vaak niet van zichzelf. De manier waarop je naar zichzelf kijkt, bepaalt je realiteit. Meditatie helpt je om inzicht in jezelf te krijgen. Wat zijn je drijfveren en je obstakels? Hoe reageer je op stress? Ben je je bewust van je lichaam? … Het ontwikkelen van zelfinzicht zorgt er niet voor dat je geen fouten meer maakt. Wel zorgt het ervoor dat je je anders leert verhouden tot fouten en hen leert zien als een aangelegenheid om te leren.

4. JUISTE INSPANNING

Wie je bent in de wereld, is wat je met je meebrengt op het veld of in de zaal. Ieder mindful moment buiten het veld, verbetert je spel op het veld. En ieder mindful moment buiten het veld, betekent een mentale voorbereiding voor je spel op het veld. Walk your talk. Op en naast het veld. Wees ijverig, maar niet streberig. Gebruik de juiste hoeveelheid inspanning, gebaseerd op begrip en inzicht.

5. VERTROUWEN

Zuiver presteren hangt uiteindelijk af van overtuiging en vertrouwen. Werk hard, met de ‘juiste inspanning’, laat de controle los en GO

Tagged: