Nieuwe website | medio november online

Het is bekend dat sporters beter presteren wanneer ze IN het huidige moment zijn. Elke keer dat onze geest afdwaalt, lijdt de prestatie daaronder. Om die reden is het zo belangrijk om in die ‘flow’ te blijven. Mindfulness helpt om de concentratie vast te houden. Net zoals het zorgt voor een beter ruimtelijk inzicht, mentaal uithoudingsvermogen en pijnmanagement.

 

Topsporters gebruiken het

Mensen zijn soms verrast over de relatie tussen mindfulness en sport. Maar deze link is logischer dan het lijkt. Amerikaanse Olympische sporters gebruiken mindfulness al jaren. En niet alleen individuele sporters passen het toe. De basketballers van de Chicago Bulls en de Los Angeles Lakers van succescoach Phil Jackson zaten en mediteerden samen, als een team, vóór iedere wedstrijd.

De kwaliteiten die ontwikkeld worden bij mindfulness, zijn dezelfde kwaliteiten waar sporters van profiteren. In mindfulness zoeken we naar een balans tussen moeiteloze ontspanning en gerichte aandacht. Als je kijkt naar Roger Federer, Usain Bolt of Lionel Messi zie je dat zij deze balans in overvloedige mate bezitten. Het is dan ook niet de vraag of mindfulness een vanzelfsprekend onderdeel wordt van sportbeoefening, maar wanneer.

 

Mentale en lichamelijke winst

Natuurlijk is dit niet alleen tijdens het sporten belangrijk. Spieren groeien en worden sterker als we rusten. Mindfulness helpt om te ontspannen. Uit onderzoek blijkt dat het ook de kwaliteit van de slaap verbetert. Daarbij reduceert mindfulness stress en vermindert het de productie van cortisol, adrenaline en andere potentieel schadelijke stoffen in ons lichaam. Stoffen die zorgen voor een verhoogde spierafbraak en vetopbouw.

 

email